
ACI Partners
https://s.gravatar.com/avatar/47f34513f61c8d1d3879f4f79caba455?s=80
Latest Posts

Legal Monitoring Report for April 2025
The Legal Monitoring Report for March 2025 highlights key legislative changes across various sectors in Moldova. Notable updates include the new mandate for...

Private Healthcare in CEE
The Legal Monitoring Report for March 2025 highlights key legislative changes across various sectors in Moldova. Notable updates include the new mandate for...
Pe scurt despre comerțului electronic și concurență
Spațiul virtual oferă multe oportunități, libertate de acțiune și flexibilitate în practicile comerciale. Sub aspect concurențial, comerțul electronic prezintă multe avantaje care propulsează concurența.
Cifrele din infograficele alăturate sunt dovada interesului scăzut față de comerțul electronic cu amănuntul atât din partea antreprenorilor, cât și din partea consumatorilor din Moldova. Aceste cifre, de asemenea, relevă un potențial ne-explorat al comerțului electronic, în pofida tuturor eforturilor de a digitaliza economia națională.
După martie 2020 statistica ar putea să se schimbe semnificativ. Schimbările ar putea fi impulsionate de restricțiile comerțului cu amănuntul prin magazine tradiționale pe durata stării de urgență, precum și de încurajarea autorităților pentru antreprenori și consumatori de a trece online. De exemplu, într-o postare recentă a Ministerului Economiei, companiile IT din țară au fost îndemnate să ajute producătorii autohtoni cu platforme de comerț electronic. Astfel, transferul afacerii online ar putea fi o soluție salvatoare pentru unii antreprenori, în special pentru comercianții cu amănuntul.
Digitalizarea economiei este benefică pentru concurență – aceasta este concluzia generală în rapoartele și studiile concurențiale a piețelor digitale făcute de alte state. Autoritățile de concurență de asemenea consideră că normele actuale oferă pârghiile necesare de intervenție în cazul îngrijorărilor concurențiale datorate comportamentului operatorilor digitali, inclusiv în raporturile de comerț electronic.
Totodată, instrumentarul existent necesită o adaptare la noile realități ale economiei digitale și provocări pe care le prezintă comerțul electronic. Adaptarea este necesară pentru a aprecia corect specificul comportamentului participanților la economia digitală cum ar fi, de exemplu, natura multifațetată și efectele de rețea ale platformelor, specificul piețelor digitale cu „zero preț” pentru consumatori, folosirea „big data” și algoritmelor. Adaptarea este importantă atât pentru contracararea comportamentele anticoncurențiale pe piețele digitale, cât și pentru a evita erorile de condamnare a unor comportamente care. de fapt, sunt benefice concurenței.
Studiile inițiate asupra piețelor digitale au avut ca efect deschiderea investigațiilor asupra unor practici utilizate de participanții la raporturile de comerț electronic sau pe piețele digitale. Cele mai frecvente încălcări în domeniul digital și comerțul electronic, investigate până în prezent de Comisia Europeană, sunt legate în special de:
După cum am menționat și la începutul acestei scurte prezentări a provocărilor concurențiale ale unei economii digitale, impulsionarea comerțului electronic pentru Republica Moldova reprezintă o cale de salvare pentru businessul care dorește să rămână competitiv. Normele concurențiale și autoritățile de concurență care veghează asupra respectării lor, sunt pentru dezvoltarea pro-concurențială a comerțului electronic. Astfel, dreptul concurenței este integral aplicabil și trebuie respectat în spațiul virtual de toți participanții.