
Cum se împacă afacerea online cu legea offline
O afacere, fie ea desfășurată în mod tradițional, fie în lumea virtuală, tot o afacere rămâne indiferent de mediul pe care îl folosim pentru organizarea și derularea activității noastre.
Despre comerț electronic s-a vorbit mult, mai puțin în Moldova. Pentru că noi, moldovenii, apreciem mult totul ce este tradițional. Nu e un lucru rău, să te menții în limitele unei activități sau gândiri tradiționale – așa ești mai în siguranță, protejat de riscurile pe care ți le poate aduce o experiență nouă. Soluțiile tradiționale de business sunt practicate de multă vreme, în baza lor putem să compilăm cu ușurință o culegere de „așa se poate” și „așa nu se poate” în activitatea de întreprinzător și să admirăm cum aceste soluții creează un număr infinit de experiențe repetitive.
Totuși a venit timpul să ne adaptăm noilor schimbări și să găsim răspunsuri la întrebările pe care le generează conexiunea dintre lumea online și cea offline.
Vom începe cu răspunsul la întrebarea – sub ce forme putem desfășura afaceri online? Și aici vine transcendentul contact cu spațiul virtual[1], unde cuvinte cum ar fi SRLuri, SA-uri, cooperative ori gospodării țărănești nu se întâlnesc. În schimb găsim multitudini de e-shopperi, e-buyeri, e-malluri, marketplace-uri, platforme colaborative, combinații de toate cele enumerate, sau combinări de combinații; B2B, B2C, C2C, B2G, C2G și chiar D2C. De asemenea, se observă un interes sporit din partea investitorilor din lumea întreagă față de activitatea jucătorilor online ai comerțului electronic, acțiunile cărora la bursele de valori internaționale ating cotații maxime, cum sunt de exemplu, acțiunile Amazon, Spotify sau e-Bay.
În pofida oportunităților și formelor variate și nelimitate pe care le oferă lumea virtuală, jucătorii piețelor digitale nu pot și nu trebuie să ignore mecanismele de control din lumea reală. Formele de business online trebuie să își aibă rădăcinile plantate în lumea reală, cu respectarea legii și obligațiilor față de toată lumea (consumatori, parteneri, societate, stat, sau chiar state luate la nivel global).
Mai jos găsiți ghidul despre cele mai răspândite forme de organizare a afacerii online și despre regulile pământești, care nu trebuie ignorate în Moldova.
[1] Conform DEX virtual este ceva care nu există efectiv, ci ca o posibilitate; potențial.
ACI Partners
Latest Posts
Legal Monitoring Report for November 2025
The November 2025 Legal Monitoring Report provides an overview of key legislative and regulatory developments in Moldova affecting the business environment....
PRIA e-Commerce Conference 2026
On 6 November 2025, ACI Partners had the pleasure of participating in the PRIA e-Commerce Conference at Digital Park – the leading event dedicated to...
